• 1

10 REDENEN OM TE BEWEGEN

1.    PREVENTIE VAN ZIEKTEN

-    Hart- en vaatziekten zijn de grootste doodsoorzaak in het westen. Van een zwakke biceps sterf je niet, van een zwakke hartspier wel. Vooral het progressief opbouwen van conditie is hier belangrijk. Dit geldt ook voor mensen die revalideren na hartproblemen.
-    Bewegen houdt je longen en de ademhalingsspieren rondom in conditie. Ook astmapatiënten hebben baat bij beweging.
-    Beweging helpt bepaalde vormen van diabetes voorkomen omdat het ervoor zorgt dat de glucose beter kan doordringen in de cellen. Maar ook diabetespatiënten hebben baat bij sport, wanneer dit onder verantwoorde omstandigheden gebeurt.
-    Migraine : het is bewezen dat regelmatig sporten het aantal migraine-aanvallen vermindert.

2.    PREVENTIE VAN OVERGEWICHT

Bewegen verhoogt de stofwisseling via spieropbouw en vetafbraak, een belangrijk wapen in het voorkomen en het bestrijden van overgewicht en obesitas. Vandaar de uitspraak: “Het beste dieet is een dieet met een flinke portie beweging.”

3.    PREVENTIE VAN OSTEOPOROSE

Vanaf je 35ste worden je beenderen poreuzer en kwetsbaarder. Stilzitten versnelt dit proces. Bewegen houdt je beenderen, spieren en gewrichten stevig, soepel en in conditie. Ook wie last heeft van artritis of osteoporose, heeft baat bij niet belastende bewegingsvormen.

4.    VERMINDEREN VAN STRESS EN ANGST

Wie beweegt, bouwt de opgehoopte stresshormonen op natuurlijke wijze af. Je kan dus letterlijk de ‘stress uit je lijf lopen’. Bewegen beïnvloedt ook je mentale gezondheid. Actievelingen voelen zich beter in hun vel, angsten en depressies kunnen verminderen. Beweging wordt steeds vaker gebruikt als onderdeel van de therapie bij burn-out en depressie.  

5.    BEWEGEN ALS SLAAPMIDDEL

Het is al lang gekend dat slaap het sportvermogen verbetert, maar onderzoek toont ook aan dat sport de kwaliteit van je slaap verbetert. Hoewel het erg makkelijk is om een training over te slaan als je moe bent, is het voor je gezondheid en slaap op lange termijn toch een betere keuze om wel te gaan sporten.

6.    GOED VOOR JE SOCIAAL LEVEN

Het is vaak leuker en meer motiverend om samen met anderen te sporten. Bewegen levert vaak sociale contacten op, wat dan weer helpt om bewegen langer (levenslang!) vol te houden.

7.    CORRIGEREN VAN VERKEERDE HOUDINGEN

Als we zware, fysiek belastende werkzaamheden moeten uitvoeren of op een verkeerde manier zitten, tillen, duwen, trekken of staan is er een verhoogde kans op klachten aan de knieën, heup, arm, nek, rug, schouders. Door te zorgen voor gezonde werkgewoonten tijdens fysieke belasting wordt de productiviteit bevorderd.

8.    VERGROOT HET ZELFVERTROUWEN EN CONCENTRATIE BIJ KINDEREN

Bewegen heeft een positieve invloed op de algemene ontwikkeling van kinderen. Men legt vaak de link tussen veel bewegen en een sportief kind. Natuurlijk leidt lichaamsbeweging ook tot een betere fysieke gezondheid, maar dat is niet het belangrijkste: het prikkelt hun hersenen, ze ontwikkelen er hun zintuigen en hun persoonlijkheid door. Bewegen verhoogt de concentratie, de schoolprestaties en het zelfvertrouwen ook bij kinderen met leerproblemen, autismespectrumstoornis, ADHD, ADD, obesitas, e.a.  Gebruikmakend van aangepaste materialen doen kinderen belangrijke ervaringen op die niet alleen betrekking hebben op het lichamelijke vlak, maar ook op de persoonlijkheidsontwikkeling, het sociale, dynamisch affectieve en het cognitieve vlak.

9.    GOED VOOR JE PORTEMONNEE

Actievelingen leven niet alleen langer, ze leven ook beter. Ze scoren lager op hospitalisatie, doktersbezoek en gebruik van medicatie. Dit is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook voor je portemonnee. Beter nu licht investeren in bewegen, dan later het tienvoudige bij de dokter.

10.    BESTE VORM VAN PENSIOENSPAREN

Ouder worden is een fysiologisch proces, waarbij het lichaam verzwakt. Die evolutie kan afgeremd worden. Levensstijl en fysieke activiteit spelen daarbij een bepalende rol. Je leven lang bewegen is het beste medicijn tegen typische ouderdomsziekten als artritis, osteoporose, hoge bloeddruk, enz. Naarmate men ouder wordt, verliezen spieren aan elasticiteit.  Dit proces gaat trager als men voldoende blijft bewegen. 

Sanomotion, investeer in je toekomst : beweeg gezond !

THE BODY achieves

what the mind

BELIEVES

Contact / afspraken

Sanomotion
Olivier Struys
Rozenlaan 39
9111 Belsele (Sint-Niklaas)
Oost-Vlaanderen
olivier.struys@telenet.be
Tel. +32 477 37 10 77

Groepslessen
Train 60 min in kleine groepen tot maximaal 8 personen onder begeleiding.

Personal Training Bij U Thuis
Kunt u zich moeilijk verplaatsen of heeft u gebrek aan tijd? Ik kom bij u thuis langs met al het nodige materiaal. Train 1 op 1 of maximaal met 2 personen.

Teambuilding
Samen zweten met collega's om de teamsfeer te versterken!

Personal Training Bij U Thuis
Kunt u zich moeilijk verplaatsen of heeft u gebrek aan tijd? Ik kom bij u thuis langs met al het nodige materiaal. Train 1 op 1 of maximaal met 2 personen.

Kidstraining
Een 60 min durende training voor kinderen tussen 6-12 gericht op het aanleren en verbeteren van coördinatie, lenigheid, kracht, uithouding, lichaamsbesef, etc. op een speelse manier.